Draaiboek trouwfeest

Bruiloft Opzet draaiboek en dagplanning Volg Suzanne.

Wedding Week #3: Het maken van een draaiboek voor onze trouwdag vond ik heel moeilijk. ‘Doe ik wel even’, dacht ik, maar er valt zoveel te regelen! En over na te denken. Want wat zet je allemaal in een draaiboek, en wat mag je echt niet vergeten? Ik heb uiteindelijk alles wat in mij op kwam genoteerd en dat resulteerde in een heel groot, maar duidelijk draaiboek voor onze bruiloft. Handig voor de ceremoniemeester! In dit artikel zie je een voorbeeld van ons draaiboek, inclusief tips om je op weg te helpen.

Belangrijk voor de planning en het draaiboek

Het belangrijkste is dat je in grote lijnen weet hoe laat wat staat te gebeuren. Hoe laat komen de gasten, wanneer komen de corsages, hoe laat trouwen jullie, en ga zo maar door.

Bij het vormgeven van een draaiboek zul je nog niet op alle vragen meteen antwoord kunnen geven. Want sommige dingen moet je gewoon nog bepalen! Alles wat je al wel precies hebt uitgedacht, noteer je, en alles wat je nog niet helemaal weet, noteer je ook. Maar dan zonder de tijd erbij of wie dat gaat regelen. Zo kun je, samen met bijvoorbeeld de ceremoniemeester, beetje bij beetje het draaiboek gaan invullen. Zo hebben wij dat ook gedaan, steeds in stapjes alles aanvullen totdat het draaiboek uiteindelijk compleet was.

Onze dagplanning

Onze dagplanning zag er in grote lijnen zo uit (voor de duidelijkheid, Sjoerd en ik sliepen de nacht van tevoren apart, omdat we dat speciaal vonden):

  • 9.00 uur: Visagist arriveert bij Suzanne
  • 9.30 uur: Ouders Sjoerd arriveren bij Sjoerd
  • 10.00 uur: Fotograaf en videograaf bij Sjoerd
  • 11.00 uur: Fotograaf en videograaf bij Suzanne
  • 11.15 uur: Ceremoniemeester arriveert bij Suzanne
  • 11.15 uur: Ouders Suzanne & broer + vriendin arriveren bij Suzanne
  • 11.30 uur: Suzanne aankleden
  • 11.30 uur: Ouders Sjoerd arriveren bij Suzanne
  • 11.50 uur: Trouwauto arriveert bij Sjoerd
  • 11.55 uur: Sjoerd arriveert met trouwauto bij Suzanne
  • 12.00 uur: Toostmoment met ouders in de tuin
  • 12.15 uur: Foto’s maken in Etten-Leur
  • 12.45 uur: Samen met ouders in stoet naar Breda
  • 13.15 uur: Foto’s maken bij Huis Den Deijl
  • 14.00 uur: Daggasten arriveren bij Huis Den Deijl
  • 14.30 uur: Ceremonie

Het daadwerkelijke draaiboek ging veel verder dan dit. Het moest bijvoorbeeld duidelijk zijn hoe laat de corsages kwamen, waar de trouwauto vandaan kwam, wie op locatie ging versieren en wie de trouwambtenaar was.

 

Goede Bruiloft Planning: HIER je complete CHECKLIST!
Vergeten trouwringen, een te kleine jurk en veel te veel gasten. Volgens de wet van Murphy gaat alles fout wat er fout kan gaan, maar laat je niet gek maken! Je bruiloft planning maken is iets waar jij en je verloofde samen van kunnen genieten. Je mag namelijk een dag lang precies bepalen wat er gebeurt en alles gaat op jullie manier! De grote dag valt of staat met een goede bruiloft planning. Een goede bruiloft planning zorgt ervoor dat je met plezier naar je bruiloft kan toeleven en op de dag zelf maximaal kan genieten! En niet te vergeten zorgt een goede bruiloft planning ook voor een geweldige bruiloft! Wij kunnen ons voorstellen dat jullie niet zo goed weten waar je nou precies met die bruiloft planning moet beginnen. Daarom hebben wij voor jullie vast een bruiloft planning voorbeeld gemaakt om zeker te weten dat je niets vergeet!

Zo maak je een draaiboek voor je trouwdag, praktische tips Trouwkoning.

Wij hebben het maken van een draaiboek volkomen onderschat. Voor onze bruiloft lachten we bruidsparen met draaiboeken van meer dan 1 pagina keihard uit. Nu weten we wel beter, een goed draaiboek is superbelangrijk!

Als je meer wil weten over het ontstaan van ons draaiboek en de problemen waar wij bij het maken tegenaan liepen, lees hier dan het artikel ‘Waarom een goed draaiboek belangrijk is’. Een korte samenvatting: jij en je gasten hebben pas een relaxte trouwdag als je hem tot in de kleinste details hebt georganiseerd.

Omdat het lastig is een goed draaiboek te maken, heb ik een paar tips opgeschreven. Tips die ik zelf graag had gehad voordat we aan het maken van een draaiboek begonnen.

Want mijn draaiboek kon veel beter. Onze ceremoniemeester had gelukkig verschrikkelijk veel improvisatietalent en haar kunst- en vliegwerk onze onze feestvreugde niet mogen drukken. We zijn haar eeuwig dankbaar.

Wil je het jouw ceremoniemeester makkelijk maken, hou dan rekening met het volgende:

In een draaiboek zet je de volgende zaken

Een tijdlijn met daarop 

– Wat er moet gebeuren
– Waar het moet gebeuren
– Wie het moet doen
– Opmerkingen en notities

Een callsheet
Dit zijn alle contact- en adresgegevens van iedereen die een belangrijke rol speelt. Denk hierbij aan leveranciers, het bruidspaar, getuigen en de belangrijkste gasten, de locatie. etc. Mobiele nummers zijn veruit het handigst.

Tips en opmerkingen voor de ceremoniemeester
– Opa De Vries heeft er een handje zich klem te zuipen en dan gaat ‘ie rare dingen roepen. Als je hem tot de ceremonie bij de bar vandaan kan houden is dat echt heel fijn. Je mag dit taakje ook aan tante Ria geven!

– Ja, we hebben echt doorgegeven dat de kinderen van Loes geen suiker mogen, Loes moet zelf d’r kinderen bij de taarttafel vandaan houden.

– Er liggen soepstengels, kleurboeken en stiften in de roze doos in de keuken.

– We hebben afgesproken dat er tijdens de receptie slechts een rondje cocktails wordt geschonken want die dingen zijn gierend duur, zou je een oogje in het zeil willen houden?

Nog wat extra tips voor het maken van een draaiboek:

Maak het draaiboek duidelijk en overzichtelijk
Iemand die het voor het eerst vast heeft moet het direct kunnen begrijpen

Houd veranderingen bij:
Verandert er iets in de planning? Voer het door in het draaiboek! Ook op de dag zelf, als dat kan.

Verstuur het op tijd naar iedereen die het nodig heeft
Zo kunnen ze zich inlezen, checken of wat je van ze vraagt wel reëel is en eventueel nog verbeterpuntjes aanbrengen.

Opbouw, feest en afbouw
Doe je alles zelf zoals wij hebben gedaan? Maak dan 3 draaiboeken: 1 voor het opbouwen, 1 voor het feest zelf en 1 voor het afbreken. Zo blijven alle onderdelen gestructureerd. Wij zijn het opbouw- en afbouwdraaiboek vergeten. Dat was dus vrij chaotisch allemaal.

Kopieer mijn huiswerk
Omdat iedere bruiloft anders is, bestaat er helaas geen standaard draaiboek maar ter inspiratie mogen jullie mijn huiswerk wel kopiëren!  Een niet vergeten een trouwfotograaf te boeken.

Weddingplanner trouwjurken draaiboek huwelijk.
Of je nu een weddingplanner of een ceremoniemeester inschakelt: het is voor iedereen handig om een draaiboek voor de bruiloft te hebben en zo het overzicht te bewaren, dan hoef je op de dag zelf maar één ding te doen: genieten!

Een draaiboek voor je huwelijksdag? Goed idee! House of Weddings.
Al jullie wensen staan erin opgelijst. Werk je niet met een wedding planner of ceremoniemeester, vraag dan toch aan een goede vriendin of familielid om jullie draaiboek op jullie trouwdag zelf te beheren. Ook met de belangrijkste mensen van je bruidssuite kun je op voorhand jullie draaiboek eens doornemen. dj trouwfeest reserveren

Je huwelijk plannen? Zo maak je zelf een draaiboek.
Voorzie eventueel ook enkele minuten marge indien je ergens vertraging mocht oplopen. Vermeld telefoonnummers, adressen en andere nuttige informatie in het draaiboek. Vergeet je dj niet te boeken en zorg eventueel voor een back-up. Een ceremoniemeester of wedding planner weet perfect hoe een geslaagd huwelijk moet verlopen en is ook altijd voorbereid op het ergste.dj trouwfeest vastleggen